Terug naar overzicht

5 tips om je horecapersoneel tevreden te houden

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Óók in de horeca. Of misschien wel juíst in de horeca. Het is dan ook belangrijk dat je tevreden medewerkers hebt en behoudt. Daarom geven we 5 tips die je als ondernemer helpen om je horecapersoneel tevreden te houden.

Tip 1: Bied je medewerkers voldoende uitdaging

Verdiep je je wel eens in de achtergrond van je medewerkers? Denk dan niet alleen aan hun eerdere werkervaring, maar ook: waar komen ze vandaan, wat zijn hun hobby’s, wat ondernemen ze in hun vrije tijd? Of: welke opleiding volgen ze momenteel? Misschien is één van je medewerkers op dit moment bezig met een studie eventmanagement. In plaats van bedienen kan hij/zij je waarschijnlijk perfect ondersteunen bij het organiseren van een evenement binnen jouw onderneming. Een andere medewerker verzorgt misschien al jaren de voorraad van de lokale sportkantine. Waarom maak je deze medewerker dan niet verantwoordelijk voor de inkoop van je eigen horecaonderneming? Op deze manier plaats je vertrouwen in je medewerkers. Door hen meer verantwoordelijkheden te geven raken ze ook meer betrokken bij het succes van jouw bedrijf en hun rol daarin.

Tip 2: Betrek je medewerkers in belangrijke beslissingen en ontwikkelingen

Gaat het goed met je bedrijf? Of heb je een minder succesvolle periode achter de rug? Bespreek dit met je medewerkers. Vraag om input voor een leuke actie of activiteit. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, dat klopt. De eindbeslissing kun je dan ook zelf nemen, maar door je medewerkers te betrekken bij de bedrijfsvoering laat je hen merken dat hun meningen en ideeën ertoe doen.

Tip 3: Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk rooster

Je herkent het vast. Je maakt een rooster voor de komende periode en communiceert dit met je medewerkers. Voor je het weet belt, mailt of appt de eerste medewerker dat in verband met studie, het gezin of een tandartsafspraak de dienst niet gewerkt kan worden. Ook tijdens het werk worden diensten natuurlijk wel eens gewijzigd. Weet jij aan het einde van de week nog precies het aantal gewerkte uren per medewerker? Een urenregistratiesysteem kan hier uitkomst bieden. Vraag medewerkers in- en uit te klokken of maak gebruik van een online systeem of app waar je medewerkers hun beschikbaarheid, verlofaanvragen en daadwerkelijk gewerkte uren aangeven. Uiteraard controleer je dit alles, maar zo heb je één overzichtelijke plek waar alle uren geregistreerd worden.

Tip 4: Zorg ervoor dat je medewerkers hun contracturen kunnen werken

Veel van je medewerkers werken wellicht op oproepbasis en het rooster kan per week sterk verschillen. Toch is het belangrijk dat je jouw medewerkers ‘vaste’ uren biedt. Geef iedereen bijvoorbeeld iedere week één of twee vaste diensten en maak de rest flexibel. Zo kunnen je medewerkers hier rekening mee houden wanneer ze privéafspraken plannen. Je zult merken dat dit positief bijdraagt aan de consistentie in het rooster. Anderzijds is het ook belangrijk dat je medewerkers niet teveel overuren werken. Houd sowieso altijd het wettelijk maximum van 60 uur per week in de gaten.

Tip 5: Betaal de gewerkte uren goed en op tijd uit

Beloon je medewerkers altijd daar waar ze recht op hebben. Betaal dus ieder gewerkt uur uit. In het artikel “Overuren uitbetalen of niet” vertelt onze horecaexpert Rob Kunstt hier meer over. Een urenregistratiesysteem helpt je bij het goed en gemakkelijk bijhouden van alle gewerkte uren. Als je dit koppelt met verloningssysteem zorg je ervoor dat je medewerkers ook tijdig uitbetaald krijgen.

Blijkt dat het goed en tijdig uitbetalen van alle gewerkte uren toch iedere keer een lastige en met name tijdrovende klus is voor jou? Dan kan payrolling een uitkomst bieden. Wij nemen alle administratieve en juridische taken die bij het werkgeverschap komen kijken van je over. En dankzij UurOnline, ons unieke urenregistratiesysteem, wordt uren boeken en accorderen stukken eenvoudiger! Neem voor meer informatie gerust contact met ons op via 0492 388 888. 

Wil je nog meer tips om je personeel tevreden te houden? Bekijk dan eens onze HR advies. Onze HR specialiste helpt je graag!