5 tips om je horecapersoneel tevreden te houden
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Óók in de horeca. Of misschien wel juíst in de horeca. Het is dan ook belangrijk dat je tevreden medewerkers hebt en behoudt. Daarom geven we 5 tips die je als ondernemer helpen om je horecapersoneel tevreden te houden.
Tip 1: Bied je medewerkers voldoende uitdaging
Verdiep je je wel eens in de achtergrond van je medewerkers? Denk dan niet alleen aan hun eerdere werkervaring, maar ook: waar komen ze vandaan, wat zijn hun hobby’s, wat ondernemen ze in hun vrije tijd? Of: welke opleiding volgen ze momenteel? Misschien is één van je medewerkers op dit moment bezig met een studie eventmanagement. In plaats van bedienen kan hij/zij je waarschijnlijk perfect ondersteunen bij het organiseren van een evenement binnen jouw onderneming. Een andere medewerker verzorgt misschien al jaren de voorraad van de lokale sportkantine. Waarom maak je deze medewerker dan niet verantwoordelijk voor de inkoop van je eigen horecaonderneming? Op deze manier plaats je vertrouwen in je medewerkers. Door hen meer verantwoordelijkheden te geven raken ze ook meer betrokken bij het succes van jouw bedrijf en hun rol daarin.
Tip 2: Betrek je medewerkers in belangrijke beslissingen en ontwikkelingen
Gaat het goed met je bedrijf? Of heb je een minder succesvolle periode achter de rug? Bespreek dit met je medewerkers. Vraag om input voor een leuke actie of activiteit. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, dat klopt. De eindbeslissing kun je dan ook zelf nemen, maar door je medewerkers te betrekken bij de bedrijfsvoering laat je hen merken dat hun meningen en ideeën ertoe doen.
Tip 3: Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk rooster
Je herkent het vast. Je maakt een rooster voor de komende periode en communiceert dit met je medewerkers. Voor je het weet belt, mailt of appt de eerste medewerker dat in verband met studie, het gezin of een tandartsafspraak de dienst niet gewerkt kan worden. Ook tijdens het werk worden diensten natuurlijk wel eens gewijzigd. Weet jij aan het einde van de week nog precies het aantal gewerkte uren per medewerker? Een urenregistratiesysteem kan hier uitkomst bieden. Vraag medewerkers in- en uit te klokken of maak gebruik van een online systeem of app waar je medewerkers hun beschikbaarheid, verlofaanvragen en daadwerkelijk gewerkte uren aangeven. Uiteraard controleer je dit alles, maar zo heb je één overzichtelijke plek waar alle uren geregistreerd worden.
Wist je dat je met Aybler, het unieke platform van Please, superslimme roosters kunt maken? En dat je in de app kunt communiceren met je medewerkers, en dat Aybler nog veel meer toffe features biedt? Ontdek het zelf!
Tip 4: Zorg ervoor dat je medewerkers hun contracturen kunnen werken
Veel van je medewerkers werken wellicht op oproepbasis en het rooster kan per week sterk verschillen. Toch is het belangrijk dat je jouw medewerkers ‘vaste’ uren biedt. Geef iedereen bijvoorbeeld iedere week één of twee vaste diensten en maak de rest flexibel. Zo kunnen je medewerkers hier rekening mee houden wanneer ze privéafspraken plannen. Je zult merken dat dit positief bijdraagt aan de consistentie in het rooster. Anderzijds is het ook belangrijk dat je medewerkers niet teveel overuren werken. Houd sowieso altijd het wettelijk maximum van 60 uur per week in de gaten.
Tip 5: Betaal de gewerkte uren goed en op tijd uit
Beloon je medewerkers altijd daar waar ze recht op hebben. Betaal dus ieder gewerkt uur uit. In het artikel “Overuren uitbetalen of niet” vertellen we je hier meer over. Een urenregistratiesysteem helpt je bij het goed en gemakkelijk bijhouden van alle gewerkte uren. Als je dit koppelt met verloningssysteem zorg je ervoor dat je medewerkers ook tijdig uitbetaald krijgen.
Extra tip: Werk aan je werkgeverskracht
Hoe fijn is het als jij je als werkgever écht krachtig voelt, en dat ook uitstraalt naar je werknemers. Dat jij en je personeel precies weten wat er nodig is om samen doelen te bereiken, te groeien. Please helpt je dit te bereiken. Dit noemen we: werkgeverskracht. Werkgeverskracht is op het juiste moment de juiste kennis, expertise en tools op het gebied van werkgeverschap inzetten om er voor te zorgen dat werkgever en werknemer met trots en vertrouwen beter presteren. Wij zijn de perfecte partner om dit samen met jou te realiseren. Dus, wil jij ook een krachtige werkgever worden om niet alleen je horecapersoneel tevreden te houden, maar zoveel meer samen te bereiken?
Neem contact met ons op, via 0492 388 888 of info@please.nl, dan hebben kijken we samen wat jij nodig hebt en hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen.
Nog meer tips om je horecapersoneel tevreden te houden?
Wil je nog meer tips om je horecapersoneel tevreden te houden? Of misschien zelfs tips op maat? Bekijk dan eens ons HR advies. Onze HR experts helpen je graag!