Terug naar overzicht

5 praktische new business tips voor direct succes

Het is eigenlijk een vak apart: het binnenhalen van new business. En dat is voor velen ook niet persé het meest leuke onderdeel van het ondernemerschap. Maar voor niets gaat de zon op, dus is er werk aan de winkel. Wij delen 5 praktische tips voor B2B ondernemers om new business makkelijker en succesvoller te maken, want nieuwe klanten binnenhalen dat moet toch juist leuk zijn? 

Tip 1: Wees een scherpschutter

Start met een goede prospectlijst en stel deze zorgvuldig samen. Kies bedrijven die aan bepaalde criteria voldoen, zogenaamde look-a-like klanten. Dit zijn prospects die lijken op je al bestaande klanten. Bijvoorbeeld via LinkedIn kan je eenvoudig achterhalen wie de juiste contactpersoon is (al ligt dit in het grijze gebied van de AVG) en met een LinkedIn sales navigator account kan je nog veel meer. Kijk of je wederzijdse connecties hebt op LinkedIn en verdiep je vervolgens goed in het bedrijf. Want een goede voorbereiding is ook hier het halve werk. Je kunt beter selectief een aantal interessante bedrijven benaderen waarbij je weet waar je over praat, dan met hagel schieten en maar hopen dat je iemand raakt.

Tip 2: Voer een inhoudelijke dialoog

Het binnenhalen van new business gaat niet over 1 nacht ijs. Vaak zijn we ongeduldig en geneigd om informatie te zenden aan de telefoon. Voorkom een commerciële monoloog, maar voer juist een inhoudelijke dialoog. Alleen dan kun je op zoek naar de pijn van de klant. Of je nu producten verkoopt of diensten, profileer je als inhoudelijke kennispartner / sparringpartner. Tijdens een eerste belletje of tijdens een netwerkbijeenkomst is het de kunst om in dit gesprek de prospect vooral te triggeren zodat je een afspraak kunt maken. Eenmaal aan tafel maak je de commerciële verdiepingsslag. Wees hierbij oprecht geïnteresseerd en vraag door, bijvoorbeeld wat voor soort klanten het bedrijf heeft. Zo kan je daar later in je verhaal beter een passende oplossing voor bieden.

Tip 3: Niet vous-, maar tutoyeren

Ook al is het netjes en formeel, continu het woord U en meneer of mevrouw uitspreken creëert afstand. Het laat eigenlijk zien dat je de ander hoger in macht acht dan jezelf. Terwijl jij je prospect iets te bieden hebt toch? Je hoeft natuurlijk niet meteen te doen alsof je vrienden voor het leven bent, maar de meeste mensen in Nederland vinden het prima als je tutoyeert.

Tip 4: Plan acquisitiebelletjes op het juiste moment

Kijk maar naar je eigen agenda, de meeste vergaderingen en afspraken zijn tussen 9u en 11u en tussen 14u en 16u. Plan dus je acquisitie tijd in voor 9 uur of juist na 16u want mensen zijn dan echt beter bereikbaar. Zo zou je misschien verwachten dat vrijdag geen goede dag is om te bellen, maar vaak is er op zo’n dag juist meer rust en tijd om jouw verhaal aan te horen.

Tip 5: Plan vooruit

Als je aanvoelt dat de deur op een kier staat, wees dan niet te eager door meteen volgende week een afspraak te willen maken. Dat voelt benauwend, dus plan gerust een aantal weken vooruit. Met zo’n voorstel voelt de potentiële klant niet zoveel druk.

Het zijn de kleine dingen die het verschil kunnen maken. Verplaats je vooral goed in de klant waar je graag voor zou willen werken. Blok wekelijks wat tijd in je agenda om nieuwe klanten te werven. Het hoeven geen uren te zijn, als het maar genoeg is om succes te boeken, zodat het binnenhalen van new business zorgt voor een nieuwe boost! Veel succes!