Please-LR-0959-1

Terug naar overzicht
Meer over Please

21 jaar Please

21 jaar geleden begon Please, met detachering en payrolling. Een nog onontgonnen gebied want: wie wist anno 2000 wat payrolling was? De vier oprichters, waaronder ikzelf, opereerden vanuit een garage. Inmiddels is Please enorm gegroeid en hebben we payrolling echt op de kaart gezet. Maar het is ook tijd voor verandering. Deze maand vieren we ons 21-jarig jubileum. Een mooi moment om terug te kijken naar het Please van toen, het Please van nu én het Please van de toekomst.

De start van Please

Eind jaren ’90 heerste een enorme krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Vooral de vraag naar technici was groot. Tegelijkertijd nam de werkloosheid toe in West-Ierland onder mensen met juíst die kwalificaties waaraan Nederland behoefte had. We haalden de Ierse werklozen naar Nederland en stelden hen te werk in de bedrijven die om hen zaten te springen. Dat betekende de start van Please in maart 2000.

Van detachering naar payrolling

Twee jaar later besloot Please afscheid te nemen van detachering en volledig te switchen naar payroll. Een van de belangrijkste beslissingen in de historie van Please en achteraf gezien de eerste echte mijlpaal. Het doel: startende en kleine mkb-ondernemers ondersteunen bij alles omtrent werkgeven. Dat doel is in al die jaren niet veranderd.

Detachering bracht voornamelijk korte dienstverbanden met zich mee, maar veel van onze klanten wilden geen afscheid nemen van goede werknemers. Voor hen lag de behoefte ook niet zozeer in het vinden van personeel, maar juist in gespecialiseerde ondersteuning bij alle wet- en regelgeving rondom het werkgeven. Dat was toen al erg ingewikkeld en is de afgelopen jaren helaas alleen maar complexer geworden. Met de focus op payrolling konden we de risico’s van het werkgeverschap voor onze klanten wegnemen én langdurige arbeidsrelaties laten groeien.

Met de focus op payrolling konden we de risico’s van het werkgeverschap voor onze klanten wegnemen én langdurige arbeidsrelaties laten groeien.

De komst van UurOnline en meer in-house expertise

Een tweede mijpaal is de ontwikkeling van UurOnline in 2005. Voor die tijd werden alle gewerkte uren met de hand ingetikt op kantoor. Urenbriefjes kwamen binnen per fax, mail, telefoon of zelfs met de post. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen. Het groeiend aantal klanten maakte deze situatie ook onwerkbaar en erg foutgevoelig. Dus ontwikkelden we UurOnline. Een unieke website waarin onze klanten en medewerkers zelf alle uren konden invoeren. Die innovatieve stap zetten we als een van de eersten. In de loop der tijd hebben we steeds nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Op vraag van de klant én om onze dienstverlening zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo hielden we de kosten voor onze klanten laag.

We ontwikkelden steeds nieuwe functionaliteiten. Op vraag van de klant én om onze dienstverlening zo efficiënt mogelijk in te richten

We maakten ook andere flinke professionaliseringsslagen. Zo breidden we ons kleine team bestaande uit generalisten en loonadministrateurs, steeds verder uit met specialisten. Denk daarbij aan arbeidsjuristen, fiscalisten, verzuimexperts en HR specialisten. Zo konden we de steeds diversere vraagstukken van klanten snel, in-house en professioneel oplossen.

Partners en ambassadeurs

Als bedrijf moet je op zoek zijn naar onderscheidenheid. Voor ons was – en is – dat het bieden van een onderscheidende dienstverlening door middel van automatisering, expertise en partnerschap. Ik zie onze dienstverlening ook echt als een partnerschap. Een samenwerking met ondernemers die door hun succes werkgever zijn geworden, of gaan worden. Dat partnerschap wordt enorm gewaardeerd, van beide kanten. En helemaal als onze klanten zich ongevraagd als ambassadeur van ons bedrijf opstellen. Dat is in mijn ogen de mooiste beloning die je als ondernemer kunt krijgen. Daar doen we het voor!

Als onze klanten zich ongevraagd als ambassadeur van ons bedrijf opstellen, is dat in mijn ogen de mooiste beloning die je als ondernemer kunt krijgen

Volwassenheid gekenmerkt door aanpassingsvermogen

Er is veel veranderd de afgelopen jaren. Veel mijlpalen hebben de revue gepasseerd, groot en klein, positief en negatief. Dit jaar bestaan we 21 jaar. Please is volwassen zou je kunnen zeggen. Al opereren we al langer als een volwassen organisatie natuurlijk. Waar voor mij die volwassenheid precies in zit is aanpassingsvermogen. Zoals Darwin zei: ‘Het zijn niet de sterksten of de slimsten die overleven, maar degenen die zich het beste aanpassen aan gewijzigde omstandigheden’. Met de overtuiging dat alles beter kan, en dat je moet leren van elke fout, is Please gaandeweg steeds professioneler geworden. Op het gebied van werkgeven zijn wijzigingen eerder regel dan een uitzondering. In onze branche moet je voortdurend aanpassen en meebewegen, anders verlies je je toegevoegde waarde.

De afgelopen jaren heeft Please zich steeds weer opnieuw aangepast. Van detachering naar payrolling en van payrolling naar uitzenden. Initieel gestuurd door wijzigingen in wet- en regelgeving, maar aangepast op de behoeften van onze klanten. Wij zijn dé specialist op het gebied van werkgeverszaken, wij willen onze klanten begeleiden op álle facetten en in iedere fase van het werkgeverschap. Daarom hebben we besloten om onze dienstverlening wederóm uit te breiden. Zo is het straks niet meer relevant of je een vraagstuk hebt over een payrollkracht, een uitzendkracht of een medewerker in eigen dienst. Wij zijn er voor je!

Het is straks niet meer relevant of je een vraagstuk hebt over een payrollkracht, een uitzendkracht of een medewerker in eigen dienst. Wij zijn er voor je!

Nieuwe klantbelofte

Daarnaast gaan wij onze onderscheidende kracht in automatisering ook inzetten om de werkzaamheden van onze klanten als werkgever efficiënter te maken. Daarmee geven we hen een voordeel ten opzichte van hun concurrentie. Hoe dat er concreet uitziet delen we binnenkort. Dan lanceren we onze nieuwe belofte en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in en kijk uit naar weer een mooie mijlpaal in de Please geschiedenis.

Hans van de Ven
Algemeen directeur